ԱՆՑՅԱԼԸ ` ԱՆՑԱԾ ԷՐ
-Ուզում եմ,որ մեր տուն գաք:Հրավիրում եմ:Պայմանավորվենք,եկեք,-խնդրում
էր ուսուցչուհուն:
Քսան տարի չէին
տեսնվել,հիմա ինքը երեք երեխաների
մայր է,բայց էլի աշակերտ էր զգում իրեն նրա
առաջ:Քրոջ սկեսուրի եղբոր կինն էր: Արդեն խնամիացել էին,բայց էլի առաջվա պես ընկեր
Մխիկյան էր ասում:
-Ինչ կարիք կա,չեմ ուզում նեղություն
կրես:Լավ է,տեսնվեցինք,-փորձում էր հրաժարվել ուսուցչուհին:
-Իմ պատրաստած տոլման եմ ուզում
համտեսեք,-համառում էր Աստղիկը:
-Այս սուղ պայմաններում ինչ ծախսեր,ինչ
տոլմա:Շնորհակալ եմ,Աստղիկ ջան,-հրաժարվում էր ուսուցչուհին:
-Ձեզ հետ առանձին խոսելու բան
ունեմ,խնդրում եմ,եկեք,-պահանջելու պես ստացվեց խնդրանքը:
-Լավ,-վերջապես համաձայնեց ուսուցչուհին,-կգամ:
Պայմանավորվեցին:Աստղիկը մտքում բազմիցս
զրուցել էր ուսուցչուհու հետ:Բացել էր նրա առաջ սիրտը,անկեղծ զրույցից գոհացած
հեռացել ու էլի մոտիկացել նույն մտատանջությամբ:Բայց հիմա ուրիշ է,հիմա ինքը պիտի նրա աչքերի մեջ նայի ու ասի.
-Խնդրում եմ,էլ անտեղի չպատժեք
ձեր աշակերտներին,էլ անարդար որոշում չկայացնեք:
Նույն դասարանում էին ինքն ու Սուսանը:Երկուսն էլ լավ էին սովորում:Շատ
ժամանակ Սուսանի գերազանց գնահատականները ծնողների խաթրն առնելու համար էին նշանակում:Ինքը
վաստակում էր:Պատահում էր` դասատուն իրեն էր
կանչում դասընկերներին բացատրելու չհասկացված թեման: Տարբերվում էր դասընկերներից`նրանք
էին ասում: Աղքատ ընտանիքի երեխա էր:Հայրն էլ,մայրն էլ հերթափոխով աշխատող բանվորներ
էին:Շատ էին չարչարվում: Ծնողները հազիվ էին ծայը-ծայրին հասցնում:Տեսնես նրանց ով
էր ասում հինգ երեխա ունենալ,-խղճում էր ծնողներին:Ինքը տան մեծն էր:Եթե ավագ եղբայրը
ծնվեր….Մոր առաջին հղիությունը ընդհատվել էր:Գիտեր
այդ մասին:Դրա վրա էլ էր մտածում,իր ծնունդի հետ կապ ուներ:Իզուր չէին երեխաները նրան փիլիսոփա անվանում:Իսկ,այ Սուսանին դա դուր չէր
գալիս:Սուսանը,որ ապրում էր շքեղ կահավորված տան մեջ,որ բուֆետ գնալու համար միշտ փող ուներ `դեռ չարանում
էլ էր նրա հանդեպ:Չէր սիրում իրեն,փոխանակ
հակառակը լիներ:Չէ,ինքը միայն երազում էր. Երբ մեծանա, Սուսանի մոր մորթե վերարկուից
պիտի առնի իր մայրիկի համար:Նա այդ մասին ոչ մեկին չէր ասում:Գիտեր,որ դրա համար պիտի լավ սովորի:
-Սովորեք,որ մեզ նման խեղճ չլինեք,-հաճախ
էր լսում մորից:
Սովորում էր:Կապված էր գիր ու
գրականության հետ:Քանի անգամ էր ծեծ կերել գրքից չպոկվելու համար,ռադիո լսելու համար:Ախր
մեծն ինքն էր`տան գործը մնում էր:Չոքած էր գրտնակում լավաշի գնդերը, նստած բոյը չէր
հասնում թոնրատան սեղանտախտակին:Մի քանի օր ծնկների կարմիրը մրմռում էր…Բայց ,դե, քաղցր
մրմռոցն ինչ էր կոշտուկի պես հոգին ցավեցնող վիրավորանքի դեմ…Մտքից դուրս չէր գալիս
այդ օրվա կատարվածը:
Առաջին դասաժամի զանգը դեռ չէր
հնչել :Արդեն իր տեղում նստած էր,երբ Սուսանը մտավ դասարան:Իր կողքով անցնելիս Սուսանը
թքեց երեսին:Անակնկալի եկավ:Հազիվ լացը պահելով շպրտեց.
-Թուքը հորն ու մորդ երեսին:
Աստղիկը մինչև հիմա էլ զարմանում
է ինքն իր վրա:Ուրիշ կերպ կարող էր պահել իրեն,ուրիշ մի բան ասել :Ինչու հենց հորն
ու մորը հասավ:
Հնչեց դասազանգը:Ընկեր Մխիկյանը
իրենց դասղեկն էր:Առաջին դասաժամը նրանն էր:Սուսանը` հերթական նվերը դնելով նրա սեղանին,
մատնացույց արեց Աստղիկին.
-Ընկեր Մխիկյան,Աստղիկն ինձ ասում է թուքը հորն ու մորդ երեսին:
Ով էր իրեն լսողը:Կատաղած ուսուցչուհին
այնպես էր ատա-տատա անում, որ ինքը ստիպված
սսկվեց:Նա փառիկ ոտքեր ուներ քիչ էր, զայրանալուց բառերը չէր հասկացվում,դեռ թուքն
էլ թռցնում էր ասելիքից շատ:Այդ օրը շատ օրերի
պես`նա գոհացրեց Սուսանին:Ինքը խեղճ չէր,բայց անզոր էր անարդարության առաջ:Որտեղ էր վերջանում անարդարության
սահմանը,որ արդարությունը սահմանազատվեր:Մարդու մեջ ի վերուստ դրվածը տեսակի խնդիր
է ստեղծում:Եվ երևի տեսակն էլ ձևավորում է
ճակատագիր կոչեցյալը:Անշուշտ, այստեղ նախախնամության մատը խառն է:Դե թող ինքը
փոխվեր:
Մի անգամ մայրը ճենապակյա մի
զույգ աղավնի էր դրել դասատուին նվիրելու համար:Տարել էր հետը դպրոց,պահել էր մինչև
դասերի վերջը:Չէր կարողացել դասատուին տալ:Այն միտքը,որ վատ բան է անում`խանգարել էր:Գիտեր, որ ինքը պիտի
հարթի իր ճանապարհը:Իր տեսակին բնորոշ էր`
ճանապարհի անհարթությունը որ չլիներ էլ`կստեղծեր:Բարձր դասարաններում մի քիչ այլ էր:Ստիպում
էր իրեն լսեն:Նա չէր կրկնում ուրիշի մտքերը:Հիշում
էր,մի անգամ Րաֆֆու <Սամվել>-ը վերլուծելիս,պնդում էր,որ հեղինակը մտածված է
հիվանդացրել Սամվելին,որպեսի համոզիչ լինի նրա ծնողասպան լինելու նկարագիրը:Ուսուցիչներին
գոհացնում էր,բայց Սուսանի հետ ընկերություն անելը այդպես էլ չստացվեց:Ոչ նույն թաղից լինելը,ոչ նույն ճամփով
գնալ-գալը` չմոտիկացրեց նրանց:Հիմա ճաշի է հրավիրում ուսուցչուհուն` ընկերական զրույցի
մտադրությամբ:Փոխվել էր դասատուն,ճնճղուկի պես փոքրամարմին դարձել:Փառիկ ոտքերը ճոճում էին նրա դանդաղկոտ քայլերը :Իմացավ,որ երկրաշարժի ժամանակ նրա ամուսինն
էլ է զոհվել:Ինքը հրաշքով էր կենդանի մնացել:Հիշեցին 88-ի դեկտեմբերյան այդ օրը,որ
ոչնչով չէր տարբերվի մյուս օրերից,եթե երկրաշարժ չլիներ:Աստղիկը պատմեց,որ յոթ ամսեկան
հղիությամբ,աշխատատեղի երրորդ հարկում ծնկել
է` չհասցնելով վախենալ:Հետո երբ վեր է կացել,փլված շենքի տանիքում է եղել:Չարին չգրգռելու
վախով էր պատմում:Ուսուցչուհին էլ չէր հավատում,որ աղետը բնական էր:
-Ղարաբաղյան պատերազմը Սումգայիթով
սկսվեց,-վախենալով էր բարձրաձայնում:Հիշում է`խոշտանգված սումգայիթցի հայերի լուսանկարները, ձեռքից ձեռք էին տալիս` բորբոքելով
վրեժի կրակը:Տանջանքը դաջված էր մնացել նրանց անկենդան ու այլանդակված մարմիններին:
Երկրաշարժից ամիսներ առաջ` ամուսինը
գործի բերումով ` գիշեր-ցերեկ տուն չէր գալիս:Հայաստանաբնակ ադրբեջանցիների անվտանգ
տեղահանությանն էր հետևում:
Աստծո պատիժ էր,ինչ էր երկրաշարժը?:Ինչի
համար?Այդպես աչք վախեցնել է լինում:
Ասում են մեծ գործերը երբեմն
փոքր զոհողություններ են պահանջում:Իսկ հետո պարզվում է,որ այդ մեծ գործը այդքան էլ
մեծ չէր,ինչքան կարծել են…
Իրեն ուղղում են,երբ ասում է`
ամուսինը զոհվել է երկրաշարժին:Պետք է ասի`մահացել է:Ամուսնու մայրական կողմը Ստեփանակերտ-Շուշիում
է բնակվում:Ամուսնու ոգևորությունը սահմաններ չէր ճանաչում:Վերջապես հարազատները պիտի
ազատ շունչ քաշեին սեփական երկրում:Իսկ նա չհասցրեց էլ զոհվել Ղարաբաղյան պատերազմում….
Տոլման համեղ էր պատրաստել:Ուսուցչուհին
վայելում էր հաճույքով` գովելով նրա խոհարարական հմտությունը:Գինովացել էին երկուսն
էլ:Երբևէ մտքովը չէր անցել ուսուցչուհու հետ այսպես`հավասարը հավասարի հետ:Այնպես հաճելի
էր,լավ էին զգում:Ասեցին,խոսեցին:Միջանկյալ
իմացավ,որ Սուսանը հարուստ ամուսին ունի,որ երկրաշարժից նա չի տուժել :Չնախանձեց,բայց
չկարողացավ չտխրել իր ամուսնու համար:
Խմում էին ուսուցչուհու հետ,դատարկում
կարմիրը գինու:Փորձում էին պարպել` ամեն մեկն իր ցավը:Ինչքան էլ ուսուցչուհին ասեր.
-Աստղիկ ջան,իմ ցավը գրողի ծոցը,քո
բանն ուրիշ է:Դու շատ ջահել ես`քսանութ տարեկան:Ախր ոչ հարս ես,ոչ`աղջիկ:Երեք տղա երեխա անհայր պիտի մեծացնես:Հեշտ
չէ, աղջիկս, դժվար է:
Ինչքան էլ ասեր ,թե քո բանը դժվար
է,ուրիշ է`Աստղիկը տեսնում էր ուսուցչուհու աչքերում տնավորված տխրությունը:Ամեն մարդու
ցավը իրեն է այան,-կասեր տատը:Իսկ ինքը դեռ չէր մոռացել,որ ուսուցչուհուն պիտի հիշեցներ անցած վիրավորանքի մասին :Իսկ ինչու է համոզված,որ
նա դա պիտի հիշեր:Չէ որ ամենևին էլ կարևոր
չի եղել նրա համար:Լավ,չհիշի էլ,գոնե կխնդրի որ սրանից հետո զգույշ աշխատի երեխաների
հետ:Ախր նրանք պիտի սիրուն հիշողություններ ունենան:Չես էլ իմանա ասածիցդ ու արածիցդ ինչը կկարևորեն ու կպահեն իրենց մանկական
հուշապահոցում:
Համով հաց կերան,հարազատորեն
զրուցեցին:Չէր կարողանում ասել մտքինը:
Իսկ եթե չասի:Ինչ է կորցրել`ինչի
ետևից է ընկել:Ու հետո էլ` որ մի երեխայի հետ զգույշ աշխատեն:Երևի էդքան էլ հեշտ չէ մանկավարժ լինելը,երևի զգոնությունը կորցնում
են անընդհատ նույն գործը կատարելուց….Ով կարող է ամեն անգամ` ինչպես առաջին
անգամ` առաջին դասարան:Փորձում էր համոզիչ լիներ` մտքինը չբարձրաձայնելու ցանկությունը հող գտներ արմատներ ձգելու համար:
-Ոչ աղը կհանի հացի միջից,ոչ
էլ կավելացնի եղածին,-որոշեց ինքն իր համար
անսպասելի:
Մաքրություն անելիս մաքրողն էլ ավելի է կեղտոտվում:Ով ասաց,թե իր հետ
կատարվածը կարող է պատահել նաև մեկ ուրիշի հետ:
Որոշված էր, անցյալը` անցած էր…
*****
ՎԱՐԴԱՊԵՏ, ՎԱՂԸ ԿԳԱՄ ՆՎԱԳԱՀԱՆԴԵՍԻՆ...
Հատուկենտ էին անցորդները,
աչքերը կկոցած ցրտակեզ մայթերին,
և Կոմիտասին ուշ դարձնող չկար:
Իսկ նա,աննահանջ սպասում էր....
Մ. ԳԱԼՇՈՅԱՆ
Ես գլխի էի ընկել,գիտեի,որ դրամապանակս կորցրել եմ:Հնամաշ էր թեպետ ու քիչ փող կար մեջը,բայց հայտնի բան է`մարդու միտքը գնում է կորցրած իրի ետևից:Մտածում էի,որ հիմա մեկը գտած կլինի ու...Չէի հավատում,որ գտնողը ետ կվերադարձնի:Ինձ հետ մի անգամ էլ է պատահել,միայն թե այն ժամանակ ես դեռ տասնութ տարեկան էի:Նշանիս ժամացույցը`ոսկյա շղթայով,պինդ չէր օղակում թևս:Երթուղայինից իջնելուց առաջ ժամին նայեցի:Հետո իմ անցած ճանապարհը մի քանի անգամ գնացի ու եկա:Ոչ մեկին չհարցրեցի`ժամացույցս չեք վերցրել:Ոչ ոք չկարդաց իմ դեմքի շփոթմունքը,ոչ ոք չհարցրեց`բան ես կորցրել: Ոչ մեկի պետքը չէր,որ ես առանց ժամի էի մնացել…Ոչ մեկն ինձ ասելու
բան չուներ:
Ամուսնուս մեծահոգությունը ինձ մինչև հիմա էլ զարմացնում է:Գոնե հանդիմանական մի խոսք ասած լիներ...
Էդ դրամապանակից առաջ շատ բան եմ կորցրել,ու հիմա եթե չգտնեմ`կհաշտվեմ:Ու հետո կդառնամ խնդրանքով Աստծուն`Տեր,ազատիր վատթարից:
Երևի գլխի ընկար`ես էլ եմ որբ:Երբեմն-երբեմն բանաստեղծություններ եմ վաճառում ջրի գնով:Ու բախտս էլ միշտ չի որ բերում է,բայց էլի հավատում եմ...
Դու գիտեիր,որ ես կգամ դրամապանակի ետևից:Ուրախ էիր,որ դու ես գտել:Ոնց կարող էիր մտահոգությունս թողնել բախտի քմահաճույքին`անտեր դրամապանակ է,ով ուզում է,թող վերցնի`ու անտարբեր հեռանալ:
Ոչ,ոչ,ոչ,միայն դու կարող էիր սպասել,երկար սպասել:Խղճիդ վրա ծանրություններ դնել չես սիրել:Քաշ չուներ հնամաշ դրամապանակս ու գին չուներ մեջը եղած գումարը:Մի քանի ժամն ինչ էր կյանքիդ համեմատ,որ կարող էիր քեզ տանջել մեղքի զգացումից:Ցրտից ճաք տված ձմեռային այս օրը ինչ էր `հոգու տաճարի արևշատության դիմաց:Մի թե մարմինը ծակծկող ցուրտը զորու էր ցավեցնել`խլացնելու չափ,տաճարում հնչող երաժշտության անդրադարձը:
Ես սիրում եմ երգել ինձ համար`առանց նվագարանի,սիրում եմ քո հոգու մոտիկությունը....
Տեսնում եմ քեզ:Հասկանում ես`դրամապանակիս ետևից եմ եկել:Կարող էի չգալ,ինձ համար արդեն արժեք չուներ չնչին այդ կորուստը:Բայց գիտեի,որ սպասում ես:Եկա,որ դու գնաս ճաշելու հանգիստ խղճով:Իսկ դու չես շտապում գնալ:Առանց ճաշելու էլ կարող ես ապրել`հաց ու ջրով:Մի կտոր հաց ու մի բաժակ ջուր,արդար ու ազնիվ,որ կարող է շռայլություն թվալ աչքից հեռու քաղցող մարդկանց հանդեպ:
-Սիրտս նման է էն փլած տներ,-չեմ ասում:Իմ շուրթերով մեկ էլ մի մղկտա:Դու տար,գարնան նման աշխարհում տարածիր հայոց ոգեղեն երաժշտությունը:
-Էս առուն ջուր է գալիս,մի տեսեք ով է գալիս,-երգդ սիրողներին չես կարող անտեսել,ընդառաջ չգնալ հայոց ոգեղենը խնդության սինիիդ մեջ մատուցելով,քեզ համար`քեզ չխնայելով:
-Սիրունիկ,սիրունիկ,սիրունիկ նախշուն կաքավիկ,-արևոտվում են աչքերս անգամ թուխպ օրերին:Ձմռան ցրտերից գարունը չի նահանջում,իրավունք չունի,կամ էլ`կյանքի իրավունքը նրանն է:
Որտեղից գիտեի,որ ձեռքով չեմ կարող սիրտդ շոյել:Գիտեի,լույսի պես թեթև պիտի լինեմ:Ուզում
էի:
Ազգիդ
ճակատագիրը
քեզ
ավելի
շատ
էր
հուզում`խելագարեցնելու
չափ:
Քեզ
չկարողացա
պահպանել`
քեզ
համար:Հոգևորի
համար
էիր,որ
Աստծո
ձեռքը
մոմ
թափեր
քո
ուղին
վեր
պահելով
երկրային
գորշությունից:Հագուստիդ
սև
գույնը
երբեք
սրտովս
չէր:Դու
աշխարհինն
էիր:
Ինչպես,ինչպես
էիր
կարողանում
ավելիով
տալ:Հիմա
էլ
իմ
տասը
ֆրանկը
հարյուր
և տասով
ես
վերադարձնում:Դու
ինձ
պարտք
չէիր,իսկ
ինձ
պարտքի
տակ
ես
գցում:Գիտեիր,որ
անօգնական
եմ,նաև`անհաջողակ,թե
չէ
ինչու
պիտի
կորցնեի:Շատ
ես
աղոթել
ինձ
համար:
-Աղոթքս քեզ
հետ,զավակս,-լսել եմ քեզ ու չեմ ուզեցել կորչեմ:
-Աստված
օգնական,Կոմիտաս
վարդապետ,-միտքս
կարդացիր:
-Աստված
պահապան,Աստված
պահապան,-կրկնեցիր` հավաստի լինելով:
Հայ
եմ,գիտեիր:Պահելու
բան
չէր:Շարունակվելու
երկինք
ունենք,Երկիր
էլ
ունենք:Միայն
թե`
մի
զարմանա,Վարդապետ,կին
եմ`տղամարդու
տաբատով,տղամարդու
հոգսերով:Իսկ
կարոտս
կանացի
քնքշություն
ունի,չեմ
կարողանում
տեղը
չհիշել:Դժվարությունների,
հոգսի
մատնությունից
պահում
եմ
թաքուն,իմ
խոցելի
տեղն
է:Բայց
քո
աչքից
պահել
չկարողացա:Քննախույզ
հայացքդ
զորեղ
էր
պահապան
ծնողի
պես:
-Պաշտպանության
կարիք
ունես`ինչքան
էլ
ջանաս
թաքցնել,-հաստատ
մտածեցիր:
Հայկական
եկեղեցում
հայկական
նվագահանդեսի
հրավերքդ
սրտովս
էր:
-Մեր
ամոքումի
բոլոր
ափերում
անմահությանդ
պատգամն
է վերին,-չհավատալ
չեմ
կարող:
Հեռանալով
`մերթ
ընդ
մերթ
շրջվում
էիր
դեմքով
ինձ:
-Վաղը
կգամ
նվագահանդեսին,Կոմիտաս
վարդապետ,-հուզմունքով
խոստացան
շրթունքներս:
Մրսած
բառերս
արդեն
քեզ
չէին
հասնում...